Designvisa on suomalaisten huonekalusuunnittelijoiden moderni tapa esitellä uusia tuotteitaan suurelle yleisölle. Näyteikkunapeliä pääsi kokeilemaan Marimekon ruotsalaisen teatterin, Iittalan Esplanadin ja Design Forum Finlandin Erottajan myymälöiden näyteikkunoissa.

Visan tekninen toteutus eli pelaaminen näyteikkunan läpi matkapuhelimella on ennennäkemätöntä koko maailmassa. Idea Designvisaan lähti huonekalusuunnittelijoiden tarpeesta saada tuotteilleen näkyvyyttä Helsingin keskustassa, sillä sieltä puuttuvat näyttelytilat isoille esineille. Suomalaista huonekalusuunnittelua ja -tuotantoa tukeva Askon säätiö otti kopin tästä toiveesta ja yhdisti siihen oman design palkintonsa, Asko-Avonius palkinnon markkinoinnin. Syntyi uudenlainen ajatus esitellä palkittuja muotoilijoita ja heidän tuotteitaan elektronisesti.

Kansalaiset pääsivät pelaamaan Designvisaksi nimettyä peliä Helsinki Design Weekin 8.9.-13.9.2009 aikana. Pelaaja asettuu kadulla näyteikkunassa olevan näytön eteen ja pelaa Designvisaa omalla matkapuhelimellaan. Pelaajien kesken arvottiin Ilkka Suppasen Iittalalle suunnittelema FirePlace-designtakka jonka voitti Janne huttunen Helsingistä. Designvisan on tuottanut Lumi Interactive Oy yhteistyössä Askon Säätiön, Helsinki Design Weekin, Digital Media Partnersin (DMP) sekä 3M:n kanssa.

Peli-idea ja pelin tekninen toteutus ovat monikanavaviestintään ja teknologiaan erikoistuneen Lumi Interactive Oy:n ja videotuotantoyhtiö Imageworks Oy:n yhteistyön tulosta. Pelin tekniseen toteutukseen on osallistunut myös Movya Oy ja suuntaavan äänentoiston kaiuttimet toimitti Panphonics. DMP toteutti asennuksen niin 3M:n Vikuiti taustaprojisiointikalvojen kuin videotykkien osalta.


<< Paluu